نحوه عملکرد کمپرسور هوا

انواع کمپرسور هوا و مشخصات آن ها

نحوه عملکرد کمپرسور هوا

انواع مختلفی از کمپرسورها در بازار وجود دارد و هر یک از ویژگی های آن ها پاسخگوی نیازها و مشخصات مورد نیاز صنایع مختلف است. وظیفه اصلی کمپرسورهای هوا گرفتن هوا از محیط، افزایش فشار آن و تولید نیروی کار بیشتر است. انواع کمپرسورها به دو گروه تقسیم می شوند: کمپرسورهای دینامیکی که وظیفه خود را در افزایش فشار هوای اتمسفر به وسیله نیروی جنبشی انجام می دهند و کمپرسورهای جابجایی مثبت که این فشار هوا را از طریق نیروی مکانیکی افزایش می دهند. مجموعه آریا ابزار که نمایندگی اینورتر اهواز را برعهده دارد در ادامه درباره نحوه عملکرد کمپرسور هوا و بررسی مشخصات انواع کمپرسورهای هوا می پردازیم.

کمپرسور هوا

۱- کمپرسورهای دینامیک

نحوه عملکرد کمپرسور هوا دینامیکی بدین صورت است که از انرژی جنبشی برای فشرده سازی هوا استفاده می کند. به طور خلاصه، آن ها سرعت هوا را افزایش می دهند، سپس بخش دیگری از مکانیسم آن را کاهش داده و در نتیجه آن را به یک نیروی گریز از مرکز به شکل فشار یا نیروی کار بیشتر تبدیل می کنند. معمولاً این نوع کمپرسورها سرعت بالای روتور را از گاز داغ دیگری که قبلاً در مرحله عقبی فرآیند تولید شده بود، تولید می کنند و سیستم را تکمیل می کنند.

۲- کمپرسور دینامیکی گریز از مرکز شعاعی

در این نوع کمپرسور هوا با هدایت زنگ مکش، وارد قسمت مرکزی روتور (عنصری که در مکانیزم داخلی می چرخد) می شود. روتور که با سرعت بالا در حال چرخش است، هوا را روی یک دیفیوزر که در پشت آن قرار دارد می اندازد و در نهایت به بدنه پروانه برده می شود تا هوا سپس به روند خود ادامه دهد.

۳- کمپرسور دینامیکی گریز از مرکز محوری

این کمپرسور با همان اصل شعاعی کار می کند و بر خلاف هوای فشرده شده موازی، با محور چرخش حرکت می کند. هر دو نوع کمپرسور شعاعی و محوری برای جریان‌ ها و کانال‌ های بسیار بزرگ هوا، به‌ عنوان مثال توربین‌ ها یا کارکرد موتورهای هواپیما استفاده می‌شوند، به همین دلیل یافتن آن ها در بازار خودرو یا خطوط تولید صنعتی رایج نیست.

کمپرسور دینامیکی گریز از مرکز

۴- کمپرسور هوا پیچ

این کمپرسور هوا برای شرکت ها و صنایعی که به دنبال کارآیی، کیفیت، بهره وری و هزینه های تولید و نگهداری پایین هستند، ایده آل هستند. کمپرسور اسکرو دارای فرآیند فشرده سازی مداوم هوا است. از دو پیچ نر و ماده تشکیل شده است که به طور همزمان در جهت مخالف مانند چرخ دنده های ساعت می چرخند. فضایی که بین آن ها باقی می ماند، محفظه ای ایجاد می کند که در آن هوا فشرده می شود و با کاهش فضای بین دو قطعه فشار را افزایش می دهد. این یک فرآیند خطی از تنفس هوای اتمسفر به سیستم تا خروج آن با فشار بالاتر است.

۵- کمپرسور هوا پیستونی

این نوع کمپرسور هوا رایج‌ ترین و شناخته شده ترین کمپرسور با راندمان نسبتاً پایین است. اساساً، فرآیند تراکم در داخل یک سیلندر انجام می‌ شود، جایی که هوا وارد محفظه می‌ شود و حجم آن با بالا آمدن پیستون کاهش می‌ یابد و سپس با فشار بسیار بالاتری آزاد می‌ شود که بویل-ماریوت و قانون گاز او را تأیید می‌ کند. تداوم حرکت پیستون به دلیل استفاده از میله اتصال میل لنگ است. از مزایا و امکاناتی که این کمپرسور ارائه می‌ کند، می‌ توان به هزینه‌های کم، خرید و نگهداری آسان از نظر نیروی کار اشاره کرد.

کمپرسور هوا پیستونی

۶- کمپرسور هوای روتاری پلانجر

این نوع کمپرسور جابجایی مثبت مکانیزمی بسیار آسان برای درک دارد. این روتور از دو روتور لوبی تشکیل شده است که معمولاً به شکل هشت (بیلوبار) یا روتورهای سه لوبی هستند. این دو قطعه در یک زمان و سرعت یکسان می‌ چرخند، اما در جهت مخالف به منظور ایجاد محفظه‌ ها و جابجایی هوا جایی که بر اساس عملکرد فشار برگشتی که در خروجی تجهیزات قرار دارند، فشرده‌ سازی هوا انجام می‌ شود. به طور خلاصه، کمپرسورهای هوای بسیار کم فشار هستند که در صنعت به عنوان دمنده یا شتاب دهنده هوای اتمسفر استفاده می شوند.

۷- کمپرسور هوا پره ای

این نوع کمپرسورهای جابجایی مثبت شامل نصب غیرعادی (که در خارج یا دور از مرکز قرار دارد) یک روتور پره شناور در داخل یک پوشش است. مکش هوا از وسیع ترین فضای این محفظه ها شروع می شود و با چرخش این فضا به دلیل طراحی غیرعادی پره ها و محل قرارگیری روتور کاهش می یابد، بنابراین در این فرآیند حجم هوا به تدریج کاهش می یابد و بار دیگر با قانون مطابقت دارد.

کمپرسور هوا

خرید کمپرسور

ایده آل این است که به دنبال کمپرسوری باشید که نیازهای صنعت شما را برآورده کند، به عواملی مانند شیفت کاری، اسب بخار کار، جریان هوای مورد نیاز، کیفیت هوا و البته مسائل هزینه، سودآوری و برآورد میان مدت فکر کنید. با این حال، در آریا ابزار، کار را به حرفه ای ها واگذار می کنید، با ما نه تنها بهترین مشاوره را دریافت می کنید، بلکه یک کمپرسور با کارآیی بالا با قیمت های بسیار رقابتی نیز دریافت می کنید. همچنین این مجموعه علاوه بر ارائه اینورتر جوشکاری اهواز، ابزارهای برقی، بادی، شارژی، دستی و… نیز عرضه می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *